Pages

Tuesday, October 26, 2010

Kena pakai rambut palsu.

"Kami tak masuk pun uni tadi. Tak leh masuk dengan tudung. Ada orang Turki bawak kami kat Ankara University kat tempat lain, tapi still tak boleh masuk. So, kami beli topi nak cover tudung. Esok baru pergi uni. Tapi, ada kakak gtau yang topi tak boleh pakai.. Kalo takleh pakai topi kena pakai rambut palsu.."
-------------------------
"Fatih, our organizer in Malaysia is trying to change our university, because at Ankara uni, we can't wear scarf."
-----------------------------------------------
Tue lah mesej yang adik saya hantar. Haiz. Payah betui lah. Memang DISKRIMINASI betui. Just because they are wearing hijab, they are not allowed to the university. How stupid this policy!

Memang pelajar-pelajar Malaysia yang pakai tudung, tak boleh masuk uni nie. Sedangkan mereka ini ditaja oleh duta Kerajaan Turki.

Teruk betui. Ayah saya kata, kerajaan Turki benarkan pelajar luar negara pakai tudung. Tapi, pihak universiti nie yang tak benarkan. Apa yang saya peliknya, boleh pulak, pihak universiti punya arahan bertentangan dengan kerajaan..

Sekarang nie, adik saya dan kawan-kawan dia yang perempuan (semua mereka bertudung), tak bolehlah masuk uni lagi.. Sedangkan, yang lelaki dah boleh masuk.

Ah! Memang diskriminasi betui.

Adik saya kata, kalau mereka nak masuk juga, terpaksa pakai rambut palsu!

Haiz! Tahape ape je.

P/S : Moga mereka yang di sana terus kuat! Gambatte!

------------------------------------

Updated : Mereka dah boleh masuk universiti tu.. Alhamdulillah.. :)


No comments:

Live on! =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...