Pages

Friday, March 19, 2010

Oh. I am not that strong!!

"Dugaan itu hadir tanpa dipinta. Cabaran itu tiba tanpa diundang. Sungguh, hati ini sayu dan hiba. Sungguh jiwa ini menangis tanpa henti. Mudahnya mulut menuturkan bicara, sedangkan hati dan jiwa terseksa menderita, " rintihan hati seorang insan.

Di saat ujian melanda perjuangan, saya merasakan tidak kuat untuk terus bertahan di sini. Jujur saya katakan bahawa, kadang2 terdetik di minda, mengapa mesti saya? Tercetus di benak, apakah salah dia? Mengalirlah air mata penuh penyesalan. Menitislah air mata kebencian. MySpace
Saya terlupa bahawa, ujian itu penguat semangat dalam perjuangan. Jika saya berhenti berjuang, maka saya akan menjadi orang yang paling bodoh sekali, kerana mengalah begitu sahaja.

Saya juga terlupa bahawa ujian ini hanya sedikit jika dibandingkan dengan insan-insan lain. Mereka lebih menderita daripada saya. Oh. Adakah saya tidak bersyukur?

Apa yang menyedihkan, saya juga terlupa akan firman Allah dalam Surah Al-Baqarah, ayat 216 yang bermaksud,

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal dia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."

Sungguh saya insan lemah yang tak berdaya. Hanya dengan sedikit dugaan ini, saya terlupa firman Allah yang satu ini.

Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk.
-Surah Al-Baqarah ayat 45-

Ya Allah, kuatkanlah hati-hati kami. Andai ini hukuman atas kekhilafan aku, janganlah KAU hukum mereka ya Allah. Aku menyayangi dan mencintai mereka ya Allah.

Andai ini dugaan buat kami bagi menguji kesetiaan, kejujuran dan keimanan kami, KAU tautkanlah hati-hati kami. Suburkanlah kasih dan sayang antara kami. Ya Allah, aku mohon pada-Mu dengan bersungguh-sungguhnya ya Allah, janganlah kerana ujian yang satu ini, KAU pecah-belahkan hati-hati kami, janganlah KAU hancurkan hubungan hati-hati ini ya Allah. Ya Allah, sesungguhnya air mata yang mengalir ini membuktikan betapa dalamnya cinta dan sayangku pada mereka ya Allah. KAU bantulah aku Ya Allah. Sungguh kami lemah dan tak terdaya tanpa-Mu. Bantulah kami.

Oh. Maaf terpaksa dengar doa-doa saya yang satu ini.MySpace

Emosi saya agak terganggu pada waktu ini.

Oh. Moga firman Allah dalam Surah Yusuf, ayat 87 dapat saya pegang. (Lemahnya rasa. :()

"..dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir."

Sorry. Izinkan saya bermimpi yang indah-indah.
(Betapa saya mengharap ini semua hanya mimpi ngeri, yang apabila saya terjaga, semuanya akan berakhir.MySpace)

-I'm not that strong!-

2 comments:

qiki said...

okes ak t'salah bg komentar ya..ngee...sila bce komentar dlm episod maher zain and..terima kasih.. =D

A.D.A.M. said...

hahaha. dah baca, dah reply. hehe. Thanks q!

Live on! =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...